2011-03-24

Interviu in revista "Idei de afaceri"

In numarul din martie al revistei "Idei de afaceri" a aparut un interviu cu mine (c'est moi :D ). Pentru a afla mai multe despre Enrose, va invit sa-l parcurgeti.


"Azi am primit un superb buchet de flori! Instantaneu totul a devenit altfel, faţa şi sufletul  mi s-au luminat, atmosfera vibra şi parcă pluteam. Nu vi se întâmplă şi vouă la fel?
Da, gestul contează, dar florile în sine şi mesajul transmis de ele pot topi într-o fracţiune de secundă toate grijile noastre. Închipuieşte-ţi acum că primeşti un aranjament floral cu zeci de trandafiraşi în formă de inimă. Ah! Toată viaţa devine absolut roz.


Pune-l pe masa de lucru şi sarcinile vor părea uşoare! Ofer
ă-l cadou şi vei împărtăşi frumuseţea, bucuria şi iubirea! Cu un aranjament floral poţi deschide uşi ferecate, lumina inimi întunecate, însenina priviri melancolice şi transmite energii pozitive. Ai la îndemână un mesager gingaş în fiecare anotimp sau zi a vieţii tale.


Arta aranjării florilor este într-o permanentă evoluţie şi implică imaginaţie, rafinament, bun gust, experienţă, dedicaţie şi foarte multă pasiune. Sunt elemente absolut necesare în designul floral.
Adina Filculescu, o tânără studentă din Bucureşti, şi-a
format talentul în arta florală prin experienţa acumulată de-a lungul timpului. Astăzi, împreună cu partenera sa de business,
dezvoltă o frumoasă afacere cu flori - Enrose.


Portret de antreprenoare

“Ador Natura cu toate minunile ei şi dintotdeauna mi-au plăcut decoraţiunile interioare şi să-mi decorez casa”, începe să se prezinte Adina.
“Poate, la bază se află un talent nativ, prin natura zodiei, Peştii find recunoscuţi ca fiind firi artistice. Fascinaţia mea pentru flori a fost însă insuflată de doamna Liana Socoliuc, partenera mea de afaceri, şi a crescut în timp, pe măsură ce mă implicam tot mai mult în lumea lor. Am fost privilegiata unui mentorat de calitate, căci sub aripa ei protectoare am învăţat meserie şi din tainele vieţii, aş putea spune. 

În călătoriile mele în străinătate, cutreier magazinele de bricolaj şi pe cele destinate decoraţiunilor şi îmi formez o altă perspectivă a lucrului cu florile, atât cu cele proaspete, cât şi cu cele uscate natural. Acum pot petrece ore întregi sedusă de atmosfera florilor.

De asemenea, am citit mai multe cărţi în domeniul artei florale, cumpărate în călătorii (desigur, acestea pot fi achiziţionate şi de pe Internet). Am urmat cursuri specifice prin corespondenţă. Şi totuşi, mai am atâtea de învăţat! Spre exemplu, îmi doresc mult să urmez cursurile unei şcoli de design floral la Paris sau Londra.

Am un background economic şi un interes către antreprenoriat. Lucrarea mea de licenţă cu titlul “Moving from a business idea to an entrepreneurial firm” (“De la o idee de afaceri la o firmă antreprenorială”) a constat în planul de afaceri al firmei “Enrose”. Acum sunt studentă în ultimul an la Master în Administrarea Afacerilor şi aprofundez contribuţia antreprenoriatului feminin la societatea românească. Toate acestea mi-au creat o gândire mai pragmatică, care să balanseze latura boemă.”
Adina Filculescu, enthusiast entrepreneur, floral design lover, making events happen. 



Începutul Enrose a fost schiţat la o cafea

Povestea Enrose a început în urmă cu şase ani. “De atunci vă provocăm să vedeţi viaţa în culori, nu numai în roz”, spune Adina. “Ne dorim să vă molipsim cu pofta noastră de viaţă şi de fericire (luăm în considerare şi griurile colorate atunci când este cazul J). Numele firmei noastre este de fapt o prescurtare a celebrei sintagme la vie en rose” (pe care nu am fi putut să o înregistrăm asltfel ca brand). 

În 2004, piaţa era destul de slab ofertantă în privinţa magazinelor care să se ocupe de flori într-o altă manieră decât florăriile obişnuite, aşa cum se întâmplă în ţările vestice, iar publicul trebuia atras în această direcţie. Aşa că am devenit încrezătoare că putem aduce ceva atractiv pe piaţă. Începutul a fost schiţat la o cafea, pe o filă dintr-o agendă parfumată, fără vreun plan de afaceri riguros. După o cercetare a pieţei pe Internet, s-a pornit la drum cu un atelier de creaţie situat într-un apartament închiriat şi înfiinţarea legală a firmei. A urmat apoi realizarea unui site şi a materialelor promoţionale făcute de o agenţie de publicitate. Toate acestea au însemnat o investiţie iniţială de 3.000 euro şi dorinţa de a crea lucruri minunate care să aducă zâmbetul pe chipul oamenilor.
Pentru o afacere la început, totul pare mai uşor în doi, şi dacă alegeţi această variantă, încercaţi să găsiţi pe cineva bine pregătit, cu picioarele pe pământ, capabil să îşi dedice timpul şi resursele şi alături de care să împărtăşiţi mare parte din sentimente şi dorinţe.

La început, s-a lucrat exclusiv cu flori şi roduri de plante uscate natural, şi pe parcurs ne-am aventurat în lumea fragilă a florilor proaspete. Primii care s-au bucurat de aranjamentele florale au fost prietenii şi rudele noastre, care ne-au oferit aprecierea şi suportul necesare la început de drum. Bineînţeles că nu a stat totul ca pe roze, şi am întâmpinat dificultăţi, dar am învăţat din greşeli. La început aveam nişte furnizori în Braşov, şi am avut probleme cu termenele de livrare, aveam produse care ajungeau cu două săptămâni mai târziu decât era preconizat. Pe parcurs, ne-am făcut o mică selecţie de furnizori cu care menţinem o legătură foarte bună. Ca un sfat, nu vă grăbiţi în nimic ce are legătură cu finanţele, unele erori v-ar putea costa mult mai scump.”

Ne dăm peste cap şi îndeplinim orice dorinţă

Partenerele “Enrose” nu se limiteaz
ă în creaţiile lor. Fie că este vorba de aranjamente florale, buchete, plante ornamentale, tehnica Feng Shui, design pentru interior sau exterior, posibilităţile sunt nelimitate.

Idei de Afaceri: Spune-ne Adina, ce au specific aranjamentele create de Enrose?
Adina Filculescu: Într-un Bucureşti gri, poluat, în care cuvintele de bază sunt stresul şi graba, noi trăim la vie “enrose”. E un semn că se poate şi vă provocăm să vă coloraţi  viaţa cu ajutorul frumosului aflat în lucrurile mărunte, des ignorate. 

În atmosfera plăcută a atelierul nostru, realizăm cu pricepere şi minuţiozitate aranjamente florale atât din flori proaspete, cât şi din flori uscate natural.
Acestea din urmă sunt concepute din materiale aduse din toate colţurile lumii, uscate şi atent pregătite să reziste ani la rând. În afară de mijloacele materiale, avem izvoare nesecate de imaginaţie şi mii de sugestii. Avem de asemenea o minte deschisă şi nu ne dăm înapoi de a nicio solicitare, nicio sugestie. În general, românii acceptă greu sfatul specialistului în materie de stil, amenajări, decoraţiuni, dar noi vrem să le cultivăm bunul gust vorbindu-le deschis, din inimă. Prin aranjamentele florale vrem să transmitem un mesaj puternic care să seducă iubitorii de frumos. 

Mai trebuie menţionat faptul că nu spunemnu” clienţilor, indiferent dacă ei vor brazi de 4 metri, nori, candelabre, drapaje, sau orice altfel de decoraţiuni. Ne dăm peste cap şi îndeplinim orice dorinţă. Acum prind foarte bine evenimentele tematice şi, alături de meniu şi de programul artistic, decoraţiunile sunt cele care fac diferenţa.
În plus, oamenii şi-au schimbat percepţia despre aranjamentele florale. Atunci când îşi decorează locuinţa, când sărbătoresc, când vor să creeze o atmosferă plăcută, sau doresc să transmită sentimente, să impresioneze, apelează la mesajul extraordinar pe care îl transmit atât de elocvent florile.

Idei de Afaceri:
Vreţi să ne seduceţi iremediabi, din câte observ. De unde vă inspiraţi pentru realizarea lor?
Adina Filculescu: Ne inspiră natura, oamenii, culorile, crâmpeiele de viaţă trecute prin filtrul personal, suntem receptivi la tot ce se întâmplă în jurul nostru, şi de aici se nasc ideile. Ne inspiră oamenii care îşi transformă aptitudinile şi pasiunile în ceva util, care atunci când îţi vorbesc despre ceea ce fac le întrezăreşti sclipirea din ochi. Ne ajută mult discuţiile cu clientul înainte de conceperea aranjamentului. Ne încărcăm cu energia pozitivă a lucrului făcut cu entuziasm.

Idei de Afaceri: Care sunt produsele şi serviciile pe care le oferiţi?
Adina Filculescu: Printre produsele noastre includem toate tipurile de aranjamente florale, tradiţionale sau atipice, potrivite pentru orice eveniment unic, fie el aniversare, nuntă, botez, cocktail, recepţie sau orice moment demn de marcat. Aranjamentele florale sunt realizate în vase, coşuri, recipiente neconvenţionale atent selecţionate. Răspundem deseori cererilor clienţilor care au acasă vaze dragi şi pe care doresc să le înnobileze cu un aranjament special. Le recondiţionăm pe cele care au fost supuse unui tratament necorespunzator (de exemplu, au fost dărâmate de coada nărăvaşă a patrupedului). De asemenea, avem o paletă largă de decoraţiuni pentru evenimente, şi ne dăm în vânt după petrecerile tematice. 

Nu pretindem că "facem Ikebana", dar preluăm principiile estetice ale acestei technici şi le transpunem în aranjamente florale, cărora recunoaştem că le lipseşte disciplina strictă şi riguroasă a artei japoneze. Lăsăm creativitatea să îşi facă de cap şi ne plac creaţiile asimetrice pentru că asimtreia dă artei o diversitate surprinzătoare, la fel cum în natură nu este nimic perfect simetric.

Decorăm locuinţe, birouri, săli de recepţie, restaurante, petreceri private, brazi etc., pentru că ştim să umplem cu suflet şi personalitate orice loc.

Oferim şi servicii de consultanţă care presupun consultanţa iniţială achiziţionării unui aranjament Enrose, consultanţă specializată pentru rezidenţii care doresc un plan floral personalizat pentru casele lor şi consultanţă pentru întreţinerea florilor. Împachetarea cadourilor şi livrarea la domiciliu, la birou, sau direct la persoana căreia îi este dăruit se numără printre serviciile noastre. “Priority delivery program” este un program pentru companiile contractate pentru decorarea săptămânală. Ne asigurăm că aranjamentele ajung conform orarului în fiecare săptămâna la aceeaşi oră. 

Idei de Afaceri: De unde provin elementele de design care intră în componenţa aranjamentelor, decoraţiunilor?
Adina Filculescu: De-a lungul timpului ne-am format o reţea de furnizori variaţi pentru ceea ce avem nevoie, dar ne place să căutăm materiale şi acolo unde te aştepţi mai puţin. Apelăm şi la e-commerce când este cazul. Ca şi capitală, Bucureştiul are acces la florile proaspete importate din Olanda, Thailanda sau Ecuador şi la o ofertă foarte variată. Trebuie să recunoaştem ca importul de plante uscate natural a scăzut simţitor faţă de ceilalţi ani, fiind înlocuite tot mai mult cu florile realizate din materiale sintetice.



Atelierul este ticsit de plante uscate natural şi alte elemente necesare aranjamentelor
.

Idei de Afaceri: Există colecţii sau teme? Povesetşte-ne ceva despre ele.
Adina Filculescu: Da, am avut de-a lungul timpului multe mini-colecţii (“copăcei enrose”, “gândăcei şi buburuze”, “fructat” etc.) în care am găsit elemente recurente pe care le-am exploatat. De exemplu, în toamna trecută am exploatat penele de cocoş şi de păun, iar în vară am folosit fructe, spice şi floarea-soarelui. Ne place să le dăm şi porecle haioase informale: «Lebăda», «Coafeza», «Feng Shui», «Brotăcel», etc.

Copăceii Enrose îmi sunt foarte dragi şi am încercat să-i facem din materiale diferite. Pentru copăceii diafani am folosit delicatele frunze de Skeleton ce provin dintr-o specie a copacului de cauciuc din Thailanda. Sunt obţinute în această formă prin degradarea frunzei astfel încât să rămână numai nervurile, de unde şi provenienţa numelui de Skeleton leaves.

Oportunităţile sunt mari, dar nimic nu ruinează mai repede o afacere decât lăcomia

Idei de Afaceri:
Ce segment de clienţi vizează Enrose? Ce tipuri de evenimente?
Adina Filculescu: Cu evenimente şi sărbători pe tot parcursul anului, oportunităţile sunt mari. Lucrez cu persoane fizice pentru a le întâmpina dorinţa de aranjamente pentru sărbători, nunţi, zile de naştere, evenimente speciale, festivităţi de absolvire şi gale, etc. La acestea de adaugă clienţii Business-to-Business: restaurante, hoteluri, showroom-uri, alte florării, agenţii de organizări de evenimente (outsourcing) care aduc un flux de venit consistent şi stabil.

Idei de Afaceri: Aranjamentele corporate au ceva diferit în comparaţie cu celelalte tipuri de aranjamente? Se fac personalizări specifice?
Adina Filculescu: Având tot timpul în minte faptul că fiecare client este important, şi abordarea noastră este diferită de la caz la caz şi încercam să construim o relaţie pe termen lung. Putem lucra personalizat pentru fiecare tip de client, lucru care depinde şi de gradul lor de implicare în concept. Mulţi clienţi “merg pe mâna noastra”, alţii “stau aproape” în toate fazele proiectului.

Idei de Afaceri: Cum îţi faci cunoscută oferta?
Adina Filculescu: Ca metodă de marketing, mă axez foarte mult pe promovarea online (site, blog şi reţele social-media), dar şi pe clasica şi viabila abordare directă în vânzări. Blogurile de nişă au într-adevăr mare potenţial de creştere şi de crearea unei comunităţi în jurul lor. Îmi creez un networking puternic prin participarea activă la întâlnirile de socializare business (una dintre ele este Asociaţia “Femei în Afaceri”). Totodată, mă bucur foarte mult de o bună promovare verbală a clienţilor noştri. Oamenii sunt încântaţi de serviciile noastre şi ne recomandă mai departe. Am avut deosebita plăcere ca până şi furnizorii noştri să ne recomande.

Idei de Afaceri: Spune-ne ceva despre echipa de la Enrose ?
Adina Filculescu: În momentul de faţă, doamna Liana Socoliuc şi cu mine suntem în parteneriat, ne completam reciproc şi facem o echipă extraordinară. Avem un şofer, care trebuie să respecte planificarea livrărilor, să încarce şi să descarce produsele cu grijă, să securizeze produsele pe durata transportului, să restituie ceea ce s-a avariat în timpul tranzitului, să ţină o evidenţa a livrărilor, să înmâneze factura şi să încaseze plata atunci când este cazul.

Atunci când avem lucrări de anvergură (pentru o nuntă, petrecere, comandă mai mare) apelăm la ajutorul temporar al unor persoane cu care colaborăm de ani buni. Ne-am acomodat, ne cunosc stilul de lucru şi ne facilitează terminarea lucrării în timpul necesar.

Idei de Afaceri: Financiar, eşti mulţumită de afacere?
Adina Filculescu: Mă consider o persoană norocoasă pentru că iubesc ceea ce fac, la început nici nu credeam că se pot scoate bani din flori şi nici nu vizam asta primordial. Acum sunt mulţumită de venitul obţinut, din prisma faptului că acesta vine însoţit de satisfacţia personală a lucrului bine făcut, cu entuziasm, în care ai pus suflet, din recunoaşterea socială şi din alte mijloace de motivare intrinsecă care mă determină să merg mai departe.

Toate trebuie făcute pas cu pas, fără a te gândi la profituri imediate ca şi cum ai fi câştigătorul potului cel mare. Nimic nu ruinează mai repede o afacere decât lăcomia, iar cu răbdare şi perseverenţă se trece şi pe profit.

Idei de Afaceri: Care este viitorul Enrose?
Adina Filculescu: În primul rând, mi-ar plăcea să învăţ şi eu mai departe pe cineva ceea ce cunosc în acest domeniu. Să simt că las ceva în urma mea, iar un prim pas ar consta în realizarea mai multor ateliere de design floral.

Avem de asemenea intenţii de extindere, dar aş prefera să nu vorbesc despre ele în amănunt, din superstiţie. Mai bine am realizarea lor palpabilă, cuantificabilă, decât să emit nişte ipoteze. Plus că e posibil ca neadeverindu-se să scad la capitolul credibilitate, şi cine şi-ar dori aşa ceva? 


     
Oferă o părticică de viaţă în roz (sau în orice culoare doreşti) celor dragi!"
http://www.enrose.ro


Articolul este scris de doamna Zenobia Badescu, Manager la "Idei de afaceri"! Va multumesc mult pentru amabilitate si pentru frumoasa colaborare!

2 comentarii:

Anonim spunea...

Felicitari!!!

Anonim spunea...

mult succes!!!